Spanning in top rijdersklassement blijft onverminderd groot. One Racing by Huyer blijft leider in het teamklassement.
De coureurs die de eerste twee plaatsen in het rijdersklassement bezetten zorgen ervoor dat de spanning in het kampioenschap van de Conrad Mazda MaX5 Cup steeds meer naar een hoogtepunt gaat. Met twee overwinningen op het TT Circuit van Assen vergrootte Marcel Dekker gisteren zijn minimale voorsprong op András Király met slechts twee punten, omdat de laatste de zege pakte in de derde race. Ondanks dat de dagwinst naar het team van Lefremi Racing ging blijft One Racing by Huyer leider in de tussenstand bij de teams.
Voor het eerst in lange tijd was er in de kwalificatietraining een duidelijk verschil in tijden tussen de nummer één en twee. Dekker reed zijn groene MaX5 rond in de snelste tijd, 2:06.712, een redelijk groot verschil van 0,791 seconden met Király op de tweede plek. Daarachter stonden met de bekende kleine verschillen van enige hondersten van een seconde Thomas De Backer, Bart Wubben, Raf Lemmens en Chris Woodger. De rijders konden echter niet de volle 20 minuten rijden vanwege een code rood drie minuten voor het eind omdat een gestrande auto op een gevaarlijke plek stond. Dat verklaarde voor een deel het grotere verschil aan kop.
Rookie De Backer had de beste start toen de rode lichten van de eerste race over 10 ronden uitgingen, hij passeerde Király en dook achter koploper Dekker de eerste bocht in. Daarachter ging het halverwege het veld fout met meerdere rijders, waaronder Alex Schuttert, de Belg Niels van Gompel en de Duitser Sven Olaf Homann. De eerste twee moesten met schade de strijd staken, Homann spinde 180 graden en moest helemaal achteraan aansluiten. Dekker wist het eerste deel van de race nog redelijk makkelijk zijn positie aan kop vast te houden, maar zag elke ronde De Backer dichterbij komen. Vanaf de vijfde ronde deed de Belg meerdere pogingen om Dekker in bochten voorbij te steken, wat hem in ronde 8 ook bijna lukte. Door de felle strijd aan kop kon Kiraly het gaatje dat inmiddels was ontstaan dichtrijden, maar ook weer niet voldoende om ze het leven zuur te maken. De Brit Woodger, die aan het begin nog meedeed aan kop, viel in ronde drie al uit door een stuurfout in de chicane, waarbij hij zijn linkervoorwiel beschadigde. Ook Wubben viel uit na twee ronden vanwege een kapot differentieel. Achter de kop was er een groep van zes met Koen Bol, Arno Bultman, Frenk Vollebregt, Michale van der Heijden, Edwin van Gerven en Toine Kreijne waar op het scherpst van de snede gestreden werd. Dekker hield het vol tot het einde en won de race, met De Backer 0,214 seconden daarachter. Király werd derde, gevolgd door Lemmens en dan de groep van zes in de volgorde Bol, Bultman, Van Gerven, Van der Heijden, Kreijne en Vollebregt.
Opnieuw een niet al te beste start voor Király na het doven van de lichten bij race 2. Lemmens kon hem op de eerste meters al passeren en dook de eerste bocht in achter zijn teamgenoot De Backer met daarvoor Dekker. Deze keer kwam het veld wel goed en heel door de eerste bocht, met uitzondering van Daniel Kersbergen, die een 180 graden spin maakte en achteraan moest aansluiten. Dekker en De Backer reden al snel enigszins weg van de rest en gingen vol overtuiging de strijd met elkaar weer aan. Ook in de groep daarachter bleef het dicht bij elkaar, al had Bol in de tweede ronde pech toen zijn versnellingsbak het begaf en hij de race moest verlaten. De Backer had achter Dekker nog een hachelijk moment toen hij de baan afgleed en vol gas over het gras en de kerbs met vier wielen in de lucht weer terugkwam op de baan. Zijn rijgedrag zou hem later maar liefst 60 strafseconden opleveren. In de voorlaatste ronde lukte het Király om De Backer te passeren aan het eind van het rechtste stuk. Een paar bochten later was De Backer toch weer terug op z’n tweede plek dankzij een hogere topsnelheid. Dekker wist de kop te behouden en werd als eerste afgevlagd, op 0,694 seconden gevolgd door De Backer. Door zijn straf was de Belg echter later terug te vinden op de 25e plaats in de einduitslag. Op die lijst stond Király nu als tweede, gevolgd door Lemmens, Van Gerven en Bultman. Grootste stijger in de lijst was Wubben, vrijwel helemaal achteraan gestart en als 11e gefinisht.
Ook bij de derde start van de dag, deze keer over negen ronden, was iedereen goed weg. Vooral Wubben had een goede start vanaf de 11e plek op de grid en pakte meteen een paar plaatsen. Ook van Gerven had een snelle start en wist in de eerste ronde zelfs zover naar voren te rijden dat hij bij de tweede doorkomst als eerste over de streep ging. Dekker pakte echter een ronde later de kop weer terug, gevolgd door Király. Ook Bultman meldde zich op enig moment nog in de strijd om de kop, die de hele negen ronden uiterst spannend bleef. In de laatste ronde zaten Dekker en Király meerdere keren zij aan zij, zelfs nog bij het ingaan van de Geert Timmer bocht, vlak vóór start-finish. Het was Király die uiteindelijk een fractie eerder over de streep ging in deze spannende race, gevolgd door Dekker op slechts 7-honderste van een seconde. Wubben werd derde, gevolgd door Bultman en Lemmens. De Backer reed een goede inhaalrace vanaf plek 25 en finishte als 8e.
Driver of the Day werd startnummer 48, Dick van Rij, vanwege zijn immer enthousiaste en positieve bijdrage aan de cup, door de jaren heen, ondanks vele technische tegenslagen.
De snelste raceronde gerekend over alle drie races was voor Thomas de Backer in de derde ronde van de eerste race in een tijd van 2:07.341.
Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, de nummer twee 59 enzovoort. Met twee keer de winst en één keer de tweede plaats vergrootte Dekker zijn voorsprong op Király van één naar drie punten. Na totaal 13 races in het seizoen heeft Dekker er nu 764, Király 761. Dan volgt Wubben met 698, Bultman met 682 en Kreijne met 658 punten.
In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is er per race maximaal 10 punten te verdienen. Frenk Vollebregt van Lefremi Racing was over drie races gerekend drie keer de snelste coureur op Assen en scoorde daardoor totaal 30 punten voor zijn team. Daardoor liepen zij 4 punten in op de leider in de tussenstand, One Racing by Huyer. Dat team heeft nu 125 punten, Deeza Racing is tweede met 107 punten. Dan volgt Lefremi Racing met 90 punten.
Randy Rekelhof blijft leider in het rookie-klassement en heeft nu 281 punten, slechts 3 meer dan de nieuwe nummer twee, Thomas de Backer.
De zeven evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan.
Het resterende programma voor seizoen 2017 ziet er als volgt uit:
- Weekend 4-6 augustus Zandvoort DNRT SRW
- zaterdag 23 september Zandvoort DNRT Finale