Op woensdag 30 september vond de derde serie races van de Hippe Dingen MaX5 Cup plaats. Deze race werd georganiseerd als alternatief voor de races in Zolder, die eerder deze maand geannuleerd werden in verband met Corona. Ondanks dat zo’n verschuiving in de agenda niet door elke coureur in te passen is, reden er bij de kwalificatie toch 22 Mazda’s op de baan. Deze kwalificatie werd verreden op een droge baan en de pole position werd gereden door Marcel Dekker. Met behulp van een hele slimme tow van de andere deelnemers op het rechte stuk, wist hij een zeer snelle tijd van 2:03.806 te noteren. Koen Bol reed zijn auto naar de andere plaats op de voorste rij met een tijd van 2:04.433, gevolgd door Bastiaan van Loenen met een tijd van 2:04.854.
In de eerste race maakte Koen Bol een goede start en pakte bij het ingaan van de Tarzan bocht direct de eerste plaats. Polesitter Dekker sloot achter hem aan. Dekker pakte de koppositie in de eerste ronde echter alweer terug. Raf Lemmens, Frenk Vollebregt en Michael van der Heijden volgden het om de kop strijdende tweetal, dat een mooie strijd leverde. Hierdoor kon Lemmens al snel de aansluiting vinden en ontstond er een kopgroep van drie man. Ook om de 7e plek werd hard gestreden door Dylan Boezaart, Sven-Olaf Homann en David Koh, waarbij al snel Theo Plichta en Niels de Zaayer aansloten. In de derde ronde was er licht contact tussen Lemmens en Bol. Hierdoor kwam Dekker die ronde met een voorsprong van 2,4 seconden door, gevolgd door een kluitje van vijftal auto’s dicht op elkaar.
Nieuwkomer in het veld vandaag was Ron Rehorst. In de race reed hij wat eenzaam zijn rondjes achteraan het veld, maar als nieuwkomer in de Hippe Dingen MaX5 Cup heb je vaak nog veel te leren. Hij werd door een aantal rijders op een ronde gezet, en ging daarbij keurig aan de kant zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen. Hij gaf aan tussen de kwalificatie en race 1 maar liefst 7 seconden progressie gemaakt te hebben in rondetijd, en het echte racen enorm spannend te vinden.
Aan kop reed Dekker aan de leiding, gevolgd door het strijdende duo Bol en Lemmens. Daarachter lieten de coureurs Vollebregt, van der Heijden, van Loenen en Kryuchkov zien wat racen bij de dnrt inhoudt. Strijden om positie en samen door de bocht. Ook het gevecht om de 7e plek met Boezaart, Plichta, en Koh was een genot om te zien voor de echte race liefhebber.
De race werd gewonnen door Dekker, gevolgd door Bol, Lemmens, van der Heijden, Kryuchkov en Vollebregt.
Race 2,
Voor aanvang van de tweede race verscheen Koen Bol net op tijd bij de opstelling. Het bleek dat hij de kwalificatie en de eerste race met een kapot stuurhuis had gereden. Het stuurhuis werd tussen de eerste en de tweede race vervangen. Hij had vervolgens een goede start waarbij hij de leiding pakte, gevolgd door Dekker, van der Heijden, Kryuchkov, Vollebregt en van Loenen. Dekker probeerde verschillende malen met behulp van een slipstream op het rechte stuk de positie van Bol over te nemen. Bol echter wist aanval op aanval succesvol te verdedigen door dicht langs de pitmuur te rijden en Dekker geen kans te geven de auto er aan de binnenkant tussen te zetten. Van der Heijden kon het tweetal op korte afstand volgen. Met een prachtige inhaalactie, buitenom in de vernieuwde Hugenholtz bocht, wist Dekker de eerste plaats van Bol over te nemen. Van der Heijden pakte de tweede positie van Bol door hem er in de Tarzan bocht naast te zetten en uiteindelijk in de Gerlach bocht voorbij Bol te rijden. Ook het nieuwe stuurhuis onder de auto van Bol bleek problemen te geven. Later in de race wist Bol niettemin de tweede plek terug te pakken en richting Dekker te rijden. Vollebregt reed intussen het gaatje naar de derde plaats van van der Heijden dicht. In strijd om de 9e plaats gingen Niels de Zaayer, Sven-Olaf Homann en Theo Plichta drie dik door de Gerlach bocht. Een spektakel om te zien en een knap staaltje autosport van de coureurs. De race werd gewonnen door Dekker, gevolgd door Bol en van der Heijden.
Ook in race 3 werd er door de coureurs hard en fair gereden. Dekker pakte de leiding, en deze keer was hij degene die keer op keer zijn positie op het rechte stuk moest verdedigen door dicht langs de pitmuur te rijden. Doordat Dekker en Bol het continu met elkaar aan de stok hadden, kon er een grote groep rijders volgen. Vollebregt reed op de derde plaats met daarachter van Loenen, van der Heijden, Lemmens en Kryuchkov. In de derde ronde zette Vollebregt op het rechte stuk de aanval in op Bol. De auto van Vollebregt had echter duidelijk minder vermogen dan de auto’s om hem heen. Hij werd weer voorbij gereden door Bol en ook van Loenen wist Vollebregt voorbij te rijden op het rechte stuk. De derde plaats wist Vollebregt echter weer snel over te nemen, waarna hij het leidende duo Dekker en Bol kon volgen in de slipstream. Bol wist de leiding weer over te nemen in deze intussen zeer spannende race. Door het slipstreamen op het rechte stuk, ontstond er een grote kopgroep van 6 auto’s, waar al snel Dekker weer aan de leiding ging. Deze kon een heel klein gaatje slaan, maar dit werd op het rechte stuk door het bumperdraften van de auto’s achter hem weer dichtgereden.
De race werd gewonnen door Dekker, met daarachter Bol en Vollebregt.
De dag overwinning ging naar Marcel Dekker, de tweede plaats naar Koen Bol. Een knappe prestatie van Bol gezien de problemen met het stuurhuis, wat telkens veranderende rijeigenschappen van de auto veroorzaakte in de eerste en de tweede race. De derde plaats was voor Michael van der Heijden. In het gehele veld werd er goed en fair gereden, een voorbeeld van hoe het hoort in de Hippe Dingen MaX5 Cup.