Hoewel de helft van de deelnemende teams en rijders nog in winterslaap leken, waren de aanwezigen van de Kick-off meeting goed gestemd. Net als vorige jaar vond die plaats op het KNAF hoofdkantoor in Houten, maar dit keer zonder prijsuitreiking, aangezien de kampioenen al op het DNRT eindfeest gehuldigd waren. Er werd teruggeblikt naar een jaar vol superspannende races en vooruitgekeken naar een MaX5Cup seizoen met zo mogelijk nóg vollere velden.
Bestuursvoorzitter Vincent Anema gaf aan zijn taken per dit seizoen over te dragen aangezien hij het met zijn raceteam eenvoudigweg te druk krijgt. Michael van der Heijden neemt zijn functie over en zal samen met Steef van der Plank en Koen van Dulmen het bestuur vormen. Ook komend seizoen weer ondersteund door Cupcoördinator Ron van Eeuwen die met de aanwezigen de plannen voor komend jaar doornam.
Zes racedagen telt de MaX5Cup in 2023, waarvan vier op Zandvoort, een op Assen en een op Zolder. Nieuw dit jaar is dat drie van de vier keer Zandvoort gereden wordt op zondag. Prettig voor diegenen die zaterdag ‘gewoon’ moeten werken. Dit jaar geen extra racedag op het Duitse Meppen, maar de DNRT gaat voor 2024 wel opnieuw kijken naar buitenlandse mogelijkheden.
Technisch gezien geen grote wijzigingen, maar wel de nodige ‘puntjes op de i’. Alle auto’s moeten voor de eerste race op de rollenbank bij Quattra in Lisse en en dat is voortaan verplicht minstens 1x in de 2 jaar. Verder reglementair nieuwe montageplaatjes voor de koplampklepjes, waarbij de sleuf van de luchtinlaat voortaan met een nauwkeurig gereedschap gecontroleerd kan worden. Daarnaast zal het bestuur op zoek gaan naar een oplossing voor de verstelbare schokdempers. Die moeten nu voor revisie naar Engeland, wat duur is en veel tijd kost.
Uiteraard was er aandacht voor administratieve zaken zoals het ruim op tijd vóór een race inschrijven bij de DNRT. Bij de MaX5Cup moet uiteraard tijdig de rijdersbijdrage (€60 per losse race of €250 voor het hele seizoen) betaald worden. Naast het overall-klassement waar alle rijders aan meedoen moet men zich via de site ook opgeven om zo mogelijk in aanmerking te komen voor het Team-, Senior- of Rookie-klassement.
Goed nieuws van het sponsorfront: Er is een cup-sponsor bijgekomen, namelijk onze eigen Teun van Dam. Zijn bedrijf krijgt dit jaar stickers op alle vier de kanten van de auto (zie het stickerplan op de Max5Racing website). Verder zal de Cup uitdrukkelijk zoeken naar meer media-aandacht via de sociale netwerken. Rijders en teams kunnen hun filmpjes delen en ook via de DNRT- en de KNAF-media zal meer aandacht gezocht worden.
Al die initiatieven zijn natuurlijk gericht op het verder promoten van de MaX5Cup en het aantrekken van nieuwe deelnemers. Zo zette het bestuur onlangs drie auto’s in tijdens de KNAF Promotiedag op Zandvoort. Daar testten een aantal mensen die mogelijk al komend seizoen met de Cup meedoen. En ook bij de presentatie in Houten waren een aantal toekomstige rijders aanwezig. Zij konden alvast wennen aan de goede ‘vibes’ tijdens deze presentatie in de KNAF-zaal. Wat ons betreft mag dat MaX5Cup seizoen 2023 zo snel mogelijk beginnen!!