Marcel Dekker winnaar eerste evenement in nieuw en nu al spectaculair seizoen Conrad Mazda MaX5 Cup

Oud-kampioen van 2015 scoort hoogste aantal punten in drie races

Michael van der Heijden rijdt nieuw baanrecord in Mazda MaX5 cupauto op Zandvoort.

De Conrad Mazda MaX5 Cup kende afgelopen weekend een zinderende seizoenstart op Circuit Park Zandvoort met drie races, waarin de kampioen van 2015, Marcel Dekker, de meeste punten wist te vergaren. En mede door de dit seizoen gewijzigde techniek aan de Mazda MaX5 cupauto met andere banden en remblokken en het nieuwe asfalt op het circuit wist Michael van der Heijden het baanrecord naar beneden bij te stellen.

Vier keer kwamen de coureurs in actie op het deels nieuw geasfalteerde circuit van Zandvoort. De Brit Chris Woodger bleek in de ochtend de snelste te zijn in de kwalificatie met een tijd van 2:07.121, op slechts 73-duizendste van een seconde gevolgd door Bart Wubben. Oud-kampioen van seizoen 2015, Marcel Dekker, volgde op 16-honderste. De Belg Raf Lemmens maakte mooie progressie ten opzichte van vorig jaar en reed de vierde tijd, gevolgd door de eveneens sterk presterende Michael van der Heijden en András Király.

Met 49 auto’s aan de start van de eerste race over tien ronden en onder een strakblauwe hemel leken de vooruitzichten voor een bijzonder mooie start van het nieuwe seizoen meer dan goed. De eerste twee ronden was dat ook het geval, met aan kop een spannende strijd tussen koploper Wubben, Woodger, Dekker, Lemmens, Van der Heijden en de van de zevende plek goed gestarte Arno Bultman. Totdat de motor van Martin Boezaart het begaf en hij met rokende motor en lekkende olie de Gerlachbocht wat gladder maakte. De daaropvolgende ronde konden meerdere coureurs hun auto op die plek niet meer onder controle houden, waarvan met name Lemmens de dupe werd. Hij viel na een spin weg uit de kopgroep, die met z’n vijven wat meer wegreed van de rest. Na een grindbakavontuur van Edwin van Gerven en de daaropvolgende Code 60 leek het alsnog weer spannend te worden, totdat een ronde later Code 60 weer werd uitgehangen. Niels Quist was bij de herstart na de eerste Code 60 ongelukkig in de banden gekomen, wat tot gevolg had dat zowel de dokter als de ambulance een kijkje moesten komen nemen. De wedstrijdleiding besloot daarop de race af te vlaggen, met nog vier ronden te gaan. Op basis van de volgorde in die zevende ronde werd Dekker genoteerd als winnaar van de race, gevolgd door Wubben en Woodger. Van der Heijden werd, met de snelste ronde op zijn naam, vierde, Bultman vijfde. De snelste ronde van Van der Heijden in 2:06.761 betekende bovendien een nieuw baanrecord, de snelste raceronde ooit voor een Mazda MaX5 cupauto op Circuit Park Zandvoort. Quist bleek gelukkig, afgezien van wat duizelingen direct na de klap, weinig aan de crash te hebben overgehouden.

Vanwege de vroegtijdige code rood in race 1 besloot de wedstrijdleiding om de volgende twee races uit te breiden met twee extra ronden, dus beide over twaalf ronden. De tweede race was weer als vanouds. Onder nog steeds stralende weersomstandigheden gingen 45 coureurs van start, waarbij Wubben meteen bij de eerste bocht de toon zette door zijn auto binnendoor bij polesitter Dekker te steken. Vanaf dat moment ontspon zich een spannend gevecht aan kop tussen deze twee, Woodger, Van der Heijden, Bultman en Király. Recordhouder Van der Heijden moest na vier ronden echter al de strijd staken met versnellingsbakproblemen. De aan de leiding rijdende Woodger spinde halverwege de race bij het insturen van de Kuhmo-bocht en verloor daardoor een fiks aantal plaatsen, wat de kopgroep terugbracht tot vier rijders, waarbij Wubben, Király en Dekker wisselend aan de leiding reden en elkaar geen duimbreed toegaven. Ook achter deze kopgroep werd er weer sportief en fel gestreden om elke plek op de manier, waarmee deze cup naam en faam heeft opgebouwd. Bij het zwart-wit geblokt waren de verschillen uiterst klein. Király drukte zijn MaX5 net een bumperlengte eerder over de streep dan Dekker, die 0,043 seconde later de finishlijn passeerde. Wubben werd derde op 0,149 seconde van de winnaar, gevolgd door Bultman op 0,438. Lemmens, die door zijn ongelukkige spin in de eerste race vanaf de 23e plek moest starten, reed een mooie inhaalrace naar de 13e plaats in de uitslag. Ook jongeling Ruben Wynia liet op sportieve wijze van zich horen. Nadat in de kwalificatie zijn transponder niet werkte en er geen tijd geklokt kon worden werd hij door de wedstrijdleiding op de 28e plek op de grid gezet. In de eerste race reed hij naar de 15e en in de tweede race naar de 8e plek.

De monteurs van het team van Van der Heijden leverden een huzarenstukje door tussen de twee races de versnellingsbalk van zijn MaX5 te wisselen, waardoor hij weer van start kon gaan in de laatste race, maar wel vanaf startplek 45. Van der Heijden reed een fantastische inhaalrace en wist maar liefst 37 auto’s te passeren, wat hem de zevende plaats in de eindrangschikking opleverde. In de tussentijd ging het aan kop met name tussen de twee teamgenoten van IL Motorsport, Király en Woodger en hun naaste belagers Dekker, Wubben en Bultman. Opnieuw werd de eerste plaats meerdere malen aan een ander doorgegeven en bleef het tot op de streep spannend wie er met de grootste bokaal aan de haal mocht gaan. Het was uiteindelijk Király, die bij het opkomen van het rechte stuk uit de slipstream van teammaat Woodger zijn auto net iets eerder, 16-duizendste van een seconde om precies te zijn, over de streep wist te drukken. Dekker zat weer twee tiende achter Woodger met vlak daarachter Wubben en Bultman. De eerste vier auto’s gingen binnen 0,4 seconden over de finishlijn, wat de spanning in deze Cup op treffende wijze illustreert.

Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, de nummer twee 59 enzovoort. In de tussenstand van het rijderskampioenschap leidt Dekker daarmee voorlopig de dans met 177 punten, gevolgd door Király met 175 en Wubben met 174 punten. Dan volgen Woodger en Bultman op een gedeelde vierde plaats met 169 punten.

In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is per race maximaal 10 punten te verdienen. Na het eerste raceweekend scoorde team One Racing by Huyer van Thim Koemans en Jorn van der Kuil de meeste punten met respectievelijk de 17e, 15e en 15e plaats. Ze behaalden daarmee drie keer het hoogste aantal punten en staan met een totaal van 30 nu vier punten boven team Van Dulmen. Lefremi Racing volgt met 25 punten.

De zeven evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2017 ziet er als volgt uit:

  • Dinsdag 23 mei – Zolder (B) – DNRT
  • Weekend 2 – 4 juni – Zandvoort – DPP Pinksterraces
  • Zaterdag 10 juni – Zandvoort – DNRT
  • Woensdag 5 juli – Assen – DNRT
  • Weekend 4-6 augustus – Zandvoort – DNRT SRW
  • zaterdag 23 september – Zandvoort – DNRT Finale